mandag 8. februar 2010

8 februar 2010

Hei Jeanette!
Da har jeg importert den andre bloggen over hit. Slik du anbefalte meg. Surrete gamle kjerringer som ikke klarer å huske sitt passord, er årsaken til det ble flere blogger.

I dag er det blitt strikket flere par med pulsvanter på 305 maskinen. Jeanette strikket bukse i 2 år str. Dette er noe jeg gjerne setter nye strikkere til å gjøre. Da må de gjennom mange forskjellige ting. Opplegg, doble kanter som skal hektes opp, forskjellige maskefastheter, øking opp til skrittet, felling foran og bak, videre felling bak til full lengde, strikke høyere bak med avkortede rekker og til slutt en liten dobbel kant til å tre inn buksestrikk. Til slutt avfelling. Hun fikk også strikke sammen buksen på maskinen for å lære hvordan hun skal strikke sammen ett plagg. Istedet for å sy. Og buksen ble fin. Hun har håndlaget så hun vil temmelig raskt, bli flink.

Har ellers strikket jeg ferdig den ponchoen som ble bestilt før helgen. I morgen skal jeg montere den og sende den.

Satt i dag tidlig og skiftet det bandet som presser ned nålene på LK 150 maskinen. En litt enklere mellomstrikker som kan bygges ut til 300 nåler. Skrudde den fast på bordet inne på syrommet. Får også forsøke å sette opp den ekstra finfinstrikkeren med 400 nåler der inne også. Eli Tønneberg har sagt flere ganger til meg at jeg må sette i gang med den. Og man bør vel høre på øvrigheta som ha mer greie på det enn jeg. Har hatt den nedpakket etter jeg flyttet butikken.

Fikk også besøk av ei som ikke fikk til å strikke på sin maskin. Som ellers, var det nålesperreskinna som måtte skiftes ut. Når den er flat, nytter det ikke å strikke. Tror jeg i løpet av noen måneder nå har byttet ut i alle fall 10 stykker.

Godt jeg har bestilt ny forsyning. Har bestilt en ekstra SK280 hullkortmaskin for å ha en på lager nå og en av de nye billigere maskinen med patentapparat. Vil bruke den til kursmaskin for å teste den ut. Den kommer ikke til Norge for salg før om ca 1,5 måneder.

Men skulle noen ønske å kjøpe den som kommer , antagelig i morgen, selger jeg den.
Har forøvrig en Norsy grovstrikker som jeg har renset og gått over, til salgs.
Har også en Brother med ett knappesystem i stedet for hullkort som jeg kan tenke meg å selge om noen vil prøve seg med en billig maskin. Tror ikke det er noe i veien med den.

Den 305 maskinen jeg strikket på i dag er mer enn 60 år så med riktig behandling kan de brukes lenge.

Ingen kommentarer:

www.karistrikk.no

Vil også ønske alle til å besøke min nettbutikk.

Ferdige modeller, modeller som kan strikkes på bestilling.

Tilpasset eget ønske og egne mål.


Endel oppskrifter for maskinstrikk med forslag om garn.

Ta kontakt.

Bloggarkiv

Om meg

Bildet mitt
Porsgrunn, Telemark, Norway
Forhandler av Norsy strikkemaskiner og tilbehør.Kurs i maskinstrikk, oppskrifter til strikk på maskin. Designer og produsent av klær laget med strikkemaskiner. Også endel søm. I tillegg forhandler av strikkemaskiner. Lærer bort å bruke strikkemaskiner og å lage sin egen design.