onsdag 10. februar 2010

10 februar 2010

Skal strikke flere av denne modellen, men da litt justert så overdelen går ned til livet og "skjørtet" kommer fra livet og ned over hoften.Justert om til genser med V ringing. Måtte lage en til meg selv, da jeg så hvor flott den var på en kunde, i min størrelse.


Skal strikkes opp i silke og lin som ikke blir så gjennomsiktig.

I dag har dagen vært fin. Har hatt Anita på kurs, i Designa Knit 7 og det gikk veldig bra. Tror jeg i alle fall. Sa at hun må forsøke å konsentrere seg om en av avdelingene av gangen, til dette er så godt drillet inn, at hun er trygg på å huske det. Det kan utnyttes til mer, enn bare å tegne mønster og lage modeller etter snitt. Så vi startet først med å lage mapper til de forskjellige prøvene og laget en ekstra mappe som vil kalte test, bare. Da kan alle øvingene lagres der inntil videre.

Selv har jeg laget mapper til hver garntype jeg bruke DK 7 til, men tror jeg må lage mappe og legge inn en oversikt på C og nummerere modellene/ navngi de der, etter garntype hvis jeg skal lagre mye. Siden DK7 ikke tillater fulle navn på filene.

Vi fikk bare testet ut litt, for å sette henne i gang med treningen hjemme. I første omgang kan hun lage snitt etter standardmodeller, for å se hvor mange muligheter det har. Når man er kjent med programmet og har laget en prototype av en modell, er det bare å legge på mønster evt, eller forandre utregninger ved å laste inn maskefastheter, fra prøvelapper. Så kan det lagres i flere beregninger på både lengder, mønster og størrelser-

Litt gøy da jeg ble alene i ettermiddag og fant at jeg skulle bruke programmet til å beregne en langvest, på mellomstrikkeren, i ett garn til håndstrikk som var liggende fra tidligere. Garnet var kjøpt inn fra Modeknappen på grunn av fargen, og som ellers, fikk jeg ikke tid den gang garnet kom, til å strikke det. Så jeg rakk å strikke ett forstykke etter en prøvelapp, og målene stemte perfekt, etter å ha brukt DK7 til beregning.

Satt jo opp den maskinen for ett par dager siden igjen. Måtte skifte sperreskinnen på den. Hadde klippet for kort skinne da jeg satt inn forlenger del på maskinen tidligere og som vanlig når jeg må til med ett skrujern, bruker jeg å skule stygt på det leeeeeeeeeeenge før jeg tør å sette i gang. Har skrujern fobi!

Fikk det likevel til. Denne maskinen er den rimeligste og kan bygges ut i bredden etter ønske. Kjøper bare ett midtstykke ekstra med 50 nåler, eller fler om man har behov for det, som felles inn midt på nålesenga. Fin å bruke til grovere garn og til Mohair. Bør også være fin å lage pledd for toving til ved å strikke metervare. Selve maskinen er en intarsiamaskin, lett og laget i ett plastmateriale. Koster vel nå ca 6200,00 kroner, så vidt jeg husker. Hver skjøtedel koster 1950.00 kroner og det kan bygges på etter hvert.

Strikkemaskiner økte i pris igjen den 8 februar. Så jeg er litt spent på den billige maskinen som er laget i Kina. Prøvde den ut på båten og synes den virket greit. Venter en komplett maskin med patent(vrangbord apparat) som jeg vil bruke som kurs maskin dersom den ikke blir solgt med det samme. Koster komplett ut, ca kr 14 950.00 om jeg husker riktig. Da ligger denne ca kr 7000.00 under den tilsvarende hullkort maskinen, SK280 med patentapparat.

Våknet 6 i dag morges etter at klokka ringte. Hadde vært borti og stilt vekkingen en time tidligere enn vanlig. Ikke bevisst. Så etter det fikk jeg ikke sove mer. Derfor er jeg nå trøtt!

Nattinatti!

Ingen kommentarer:

www.karistrikk.no

Vil også ønske alle til å besøke min nettbutikk.

Ferdige modeller, modeller som kan strikkes på bestilling.

Tilpasset eget ønske og egne mål.


Endel oppskrifter for maskinstrikk med forslag om garn.

Ta kontakt.

Bloggarkiv

Om meg

Bildet mitt
Porsgrunn, Telemark, Norway
Forhandler av Norsy strikkemaskiner og tilbehør.Kurs i maskinstrikk, oppskrifter til strikk på maskin. Designer og produsent av klær laget med strikkemaskiner. Også endel søm. I tillegg forhandler av strikkemaskiner. Lærer bort å bruke strikkemaskiner og å lage sin egen design.