søndag 7. juni 2015

Så er jeg på tur til Praha.
Ble hentet i Porsgrunn med persombil og på plass i bussen til Høve Royal Class sorte buss i Tønsberg. Vi kjørte rundt Oslo og plukket opp resten av reisefølge. Tror vi ble 30 med reiseleder Guri-Lise og sjåfør Svein Eirik Høve. Turen gikk ned vestkysten av Sverige til Trelleborg. Der ferjet vi natten over til Tyskland.


 Ble vekket kl. 6 og på plass i bussen kl.7 . Mange mil å kjøre, vi kjørte rundt Berlin for å unngå mye trafikk og for å få tid til ett stopp senere i Dresden. Blir mer og mer kjent med mine reisefeller og det er en hyggelig og positiv gjeng.

 Minneplate fra Dresden. Det var en vakker by som ble veldig ødelagt av bombing under krigen. Men mye er bygget opp igjen. Også ved bruk av de stein som var falt ned.

 Vindu med miniatur Meissen porselen.

 Reiseleder i Dresden som lurer på hvor passasjerene ble av!

Dresden mot torvet

 
 Dresden. inne i den store festplassen.


Det er morgen, solen ser ut til å lyse for oss i dag også. I natt fikk jeg sove, i alle fall til halv seks og jeg utsatte å hoppe ut av senga til senere. I går kveld gikk vi tilbake til gamlebyen for å spise middag. 20stykker, hvorav 8 valgte å ta taxi. Vi andre ruslet i bedaglig tempo, ikke langs strikkeskinnenne, men trikkeskinnene og brukte vel en halv time. Den ene taxien visste tydligvis ikke veien, for han brukte en time på å finne fram. Så han fikk lov å slå av prisen til 200 koruna for dette. Middagen var i en kjeller, lokalet var bestilt bare til oss. Maten var god, men med altfor store posjoner. Jeg tok bilder som jeg skal legge inn når jeg kommer hjem, for det ble en lystig aften. 



 Ble servert konjakk også!

Denne returen ble jeg med i taxi, han visste veien. Så samlet vi oss i resepsjonen på hotellet. Har ledd så jeg har vondt i magen ennå, vi har med to åtti år damer som har slike tørr vittige kommentarer på alt, at det er bare til å gi seg over. Jeg gikk nærmere kl. 12 å la meg, men disse damene, for det var damer, pleide å være de siste som gikk når de var ute, fortalte Else som var den ene. Hun hadde vært i åttiårs lag til en bekjent fredag den 13 og da gikk hun ikke hjem før kl. 3 på morgenen. Herlig gjeng alle sammen. Så får vi se hva denne dagen bringer. Den er til fri disposisjon. Tror ikke jeg skal ta så av som i går.



Jeg ble med bussen opp til slottet i Praha, men når jeg fikk vite at det ville bli en rusletur uten mulighet til å sitte, ble jeg med bussen tilbake til hotellet. Og fant at jeg skulle rusle en tur opp til Gamlebyen og se om jeg traff resten av følget etter deres rundtur, men slik gikk det ikke. Men noe så jeg underveis.



 Flott katedral på torget.


Turist kjøretur med flott bil.



 Etter jeg hadde spist og tatt en kopp kaffe, så jeg ikke tegn til mitt følge som jeg håpet å treffe. Så jeg begynte å spasere i nydelig vær mot hotellet. Trodde jeg! Gjett om jeg gikk feil, mange ganger. Spurte to tenåringer som solte seg på en benk og de fant at jeg var på motsatt kant av dit jeg skulle. Så jeg fulgte deres anvisninger, men etter en stund, startet virkningen av den halvliteren å melde seg. Kraftig!! Så jeg raste inn på en Italiensk Pizza resturant, fikk låne toalettet og bestilte en caffe latte. Tok fram kartet igjen og spurte serveringspiken om hun kunne vise meg hvor jeg var. Hun hentet en eldre kar, jeg sa at jeg ikke visste hvor jeg var, han kunne ikke lese kartet for brillene var ikke sterke nok. Skriften var for liten. Men etter endel akkordering sendte han meg ut på gaten, i riktig retning og sa jeg skulle spørre etter Palladium. Og slik fortsatte det, vet ikke hvor mange ganger jeg stoppet noen. Men til slutt fant jeg fram til der trikken gikk. Tenkte at da er det bare å følge den gata. Fortsatte å spørre etter veien, til slutt traff jeg ett ungt par, han fant hotellet på GPS på mobilen og sa det var 2 minutter å gå. Klarte å rote der også jeg! Jeg var nemlig på feil side av gata, så jeg gikk litt tilbake og --- da så jeg hotellet. Så jeg rakk akkurat opp på rommet før resten av ølen trengte seg på. Må vel si at dette var en begivenhetsrik dag, så langt?


Ingen kommentarer:

www.karistrikk.no

Vil også ønske alle til å besøke min nettbutikk.

Ferdige modeller, modeller som kan strikkes på bestilling.

Tilpasset eget ønske og egne mål.


Endel oppskrifter for maskinstrikk med forslag om garn.

Ta kontakt.

Bloggarkiv

Om meg

Bildet mitt
Porsgrunn, Telemark, Norway
Forhandler av Norsy strikkemaskiner og tilbehør.Kurs i maskinstrikk, oppskrifter til strikk på maskin. Designer og produsent av klær laget med strikkemaskiner. Også endel søm. I tillegg forhandler av strikkemaskiner. Lærer bort å bruke strikkemaskiner og å lage sin egen design.