onsdag 10. juni 2015

Weibridge - Oxford - Wiltshire

Vi er nå på dag 4 og denne dagen skal vi til Oxford. Vi har vel alle både sett filmer derfra, kriminalserier på TV og lest om dette berømte universitetet.




Oxford er hjemby for det eldste universitet i den engelsk språklige verden, University of Oxford.  Oxford er også en industriby, og er spesielt forbundet med bilproduksjonen i forstaden Cowley.
 Elven Themsen renner gjennom Oxford, der navnet Isis blir brukt om en strekning på om lag 4,5 kilometer. Byen blir i stor grad preget av Oxford universitet med de mange collegebygningene, som stort sett har gotiske stiltrekk, og Bodleian Library med lesesalen Radcliffe Camera. Av de mange kirkene i byen finner en domkirken med kjente glassmalerier, St. Michael's (1000-tallet) og St. Mary the Virgin (1200-tallet.  Oxford vokste opp omkring rundt et nonnekloster og ble fra omkring 1200 et av de fremste utdanningssentrene i Europa. Siden 1970 har byen også vært sete for Oxford Polytechnic. Oxford ligge ved knutepunktet til flere viktige veier og elver, og er en gammel by som ble grunnlagt på 700-tallet. Den ble forsvart mot angrep fra vikingene og har et borgtårn







I Oxford ble vi sluppet av ved Crist Church college og var inne der og så oss litt rundt. Jeg tok noen bilder inne i Katedralen av fantastiske vinduer i glassmalerier.


Bl.a. St. Cathrine vinduet. Ifølge opplysninger, er ansiktet i midten St. Cathrine av Alexandria og dette er laget etter ett bilde av Edith Liddell. Hennes søster Alice var inspirasjon til Alice i Eventyrland.




Vi fikk ikke komme inn i den store hallen der Harry Potter filmene ble spilt inn. Men jeg fant en statue av en stor mann. Med mye vanskeligheter på grunn av noen japanerer som svinset og stakk nesa fram hver gang jeg skulle knipse, ble dette resultatet.



Flott inne foran alteret også





Så klarte jeg og endel flere andre, å gå ut på feil side av der vi skulle møte opp til bussen, men vi hadde god tid.  Og etter å ha rotet rundt en times tid, fant vi tilbake og gikk gjennom der vi kom fra. Da kunne vi ta det med ro de to siste timene og slappe av med lunsj. Jeg spiste lunsj med Aneth og hennes tante Eli fra Lillestrøm.

Så tror jeg vi muligens kjørte endel og til slutt var vi på hotellet i Cricklade House. Hukommelsen er ikke helt med, men vi skulle være på dette hotellet i to netter.


 Langt ute på landet i Wiltshire. Litt sightseeing for å finne hit, siden to GPS på bussen ikke var enige med veinettet. Men etter noen prøver, spørring av folk langs veien, er vi her.
Dette er ett Spa og Golfhotell som må ha vært en gård. Rommet er stort og romslig, men kaldt så jeg får håpe det er mulig å få litt varme i alle fall. Kanskje den mest imponerende tillegg er det praktfull viktoriansk stil glass vinterhage som går hele lengden av den opprinnelige bygningen, noe som gjør det meste ut av hotellets høyde, med fantastisk panoramautsikt over Wiltshire.

Vi bodde på ett riktig slott forrige natten, men dette kan nok ikke måles med det.
Men vi fikk da middag og frokost neste dag før vi dro på ny tur.

 Her inne holdt jeg til, med Randi og Vigdis i naborommet. Det var kaldt der. De slo av varmen utpå kvelden og elendig Wifi på rommet. Jeg fikk ikke skrudd igjen dusjen og måtte bort å hente hjelp, den ble skrudd igjen, men dryppet resten av natten selv om direktøren sa at  it will stop. Det gjore den den ikke. Men jeg hadde sagt fra og da var det ikke mitt problem!







I

Ingen kommentarer:

www.karistrikk.no

Vil også ønske alle til å besøke min nettbutikk.

Ferdige modeller, modeller som kan strikkes på bestilling.

Tilpasset eget ønske og egne mål.


Endel oppskrifter for maskinstrikk med forslag om garn.

Ta kontakt.

Bloggarkiv

Om meg

Bildet mitt
Porsgrunn, Telemark, Norway
Forhandler av Norsy strikkemaskiner og tilbehør.Kurs i maskinstrikk, oppskrifter til strikk på maskin. Designer og produsent av klær laget med strikkemaskiner. Også endel søm. I tillegg forhandler av strikkemaskiner. Lærer bort å bruke strikkemaskiner og å lage sin egen design.