onsdag 10. juni 2015

Dag 5. Wiltshire og Cotswolds



Cotswolds (eller Cotswolds Hills) er et område preget av åsrygger på opp mot 300 meters høyde i det sentrale England. Det ligger innenfor grevskapene Oxfordshire, Gloucestershire, Wiltshire, Somerset, Warwickshire og Worcestershire.
Stow-on-the-Wold er kvintessensen engelske byen.

Mellow Cotswold stein hus, butikker og hoteller er omgitt av den verdensberømte Cotswold landskap. Elegant i sentrum av Cotswolds, er Stow en naturlig og historisk møteplass. Stow har et bra utvalg av Cotswold butikker, luksushoteller og sjarmerende Cotswold overnatting.

Ny dag med masse opplevelser. Denne dagen med rundtur i Costwolds med utallige småbyer, trange gater, opp og ned bakker og rundt svinger. Veiene var slik at man måtte regne med å rygge ved møting. Men en suveren sjåfør og en lokal guide gjorde dette til en dag å minnes. Jeg husker ikke alle navnene. Men forsøkte å ta bilde av der jeg kunne finne navn på skilt.

Vår guide het David. Han fortalte at berggrunnen i Cotswolds er kalkstein som har ett tynt lag av jord over. Derfor var det begrenset hva som kunne dyrkes der. Men bygg, havre, hvete  ble i alle fall dyrket der. Der var det steingjerder som ble bygget på spesielt vis, slik at det lutet mot hverandre på begge sider og i midten ble det fylt opp med grus. Dette for at ikke steinen skulle flytte på seg ved frost. Temperaturen lå rundt null på det kaldeste. Han fortalte også at Englands høyeste fjell var ca 800 m. høyt.
 Vi stoppet i en liten landsby som lå ved en liten elv. Der var det en oppdrettsdam for fisk på venstre side. Men vi ruslet rundt en dam som var omkranset av hus der vevere i tidligere tider hadde bebodd. Nå ble det leid ut til kunstnere bl.a.

Her var det sorte svaner














 Vi stoppet  i Stow on the Wold tror jeg og hadde 2,5 time i Bourton on water. Skal være Costwolds lille Venedig. Der var det 5 små steinbruer over hva de (kalte elv) den var ikke dypere enn at barna vasset. 


 Her var det store plener der folk koste seg på begge sider av dennne vannveien og butikker på begge sider med veldig frodig og grønn natur. Som alle andre dager, nydelig vær.





Spiste lunsj sammen med Randi og Vigdis fra Hof og så fant jeg en håndverksbutikk da, men damen der var lite intressert. Jeg pratet litt med en mann der da, men det ble ikke noe handel på meg. 

Satt også og ventet på at vi skulle videre og kom i prat med ei ung mor som ventet på sin sønn. Han var inne i en miniatyr togbutikk og jeg tror hun måtte vente lenge! 

 Vi kjørte så videre, og den minste landsbyen bestod av to hus og en kirke. Der var det visst den tolvte lord som nå eide. Vi så det var bryllup der. 


Den siste landsbyen het Broadway. Der kjørte vi opp til runding, for å se hvor dronningmoren var på besøk hos sin kusine, da hun levde. Det var også en forfatter som het Munte som hadde bodd der. Opprinnelig svensk og om jeg husker riktig nå, var det kanskje han som skrev boken om Peter Pan. Det har vært så mye inntrykk, at jeg er ikke sikker.






Ingen kommentarer:

www.karistrikk.no

Vil også ønske alle til å besøke min nettbutikk.

Ferdige modeller, modeller som kan strikkes på bestilling.

Tilpasset eget ønske og egne mål.


Endel oppskrifter for maskinstrikk med forslag om garn.

Ta kontakt.

Bloggarkiv

Om meg

Bildet mitt
Porsgrunn, Telemark, Norway
Forhandler av Norsy strikkemaskiner og tilbehør.Kurs i maskinstrikk, oppskrifter til strikk på maskin. Designer og produsent av klær laget med strikkemaskiner. Også endel søm. I tillegg forhandler av strikkemaskiner. Lærer bort å bruke strikkemaskiner og å lage sin egen design.