onsdag 10. juni 2015

Englandsturen første del, fra 19 til 29 mai 2015

Da har jeg etter lang tid, forsøkt å sortere både bilder og bakgrunns stoff om en suveren ferietur med Høve Royal Class buss i sør England.

Noe krøll her og der som medfører at denne turen blir ikke glemt så raskt.
Jeg må nok legge inn reisebeskrivelsen etter hvert for PC og Internett er ikke snille mot meg i dag heller.

19 Mai startet turen. Jeg ble hentet i Porsgrunn i øsende regnvær av Svein Eirik Høve med personbil. Dette fordi det var bare meg fra Porsgrunn og ei dame til fra Larvik. Vi kjørte til Tønsberg og ble innstallert i bussen sammen med flere. Etter rundtur rundt Oslofjorden, var alle passajerene på plass og turen begynte.

Første stopp var lunsj ved Norby.

Så gikk turen videre til Gøteborg, der vi kjørte på ferja til Kiel. Middag på ferja til alle sammen og vi begynte å bli noe kjent med hverandre. Fri tilgang til øl og rødhvin hjalp kanskje litt?
Men etter hvert som turen gikk, erfarte jeg at noen nattugler, det var dette ikke.

Så vi gikk til sengs, etter middagen. Spent på neste dag.

Neste dag. 20 mai. 
Kiel er en havneby nord i Tyskland med 242 041 innbyggere (2011). Det er hovedstaden og største byen i delstaten Schleswig-Holstein.
 

Vi ankom Kiel tidlig neste morgen og etter en nydelig frokost, startet turen gjennom Tyskland, Nederland, Belgia, og Frankrike.

Det vil si, vi kjørte til Eindhoven i Nederland og overnattet på Mercure hotell.

Ble litt imponert over hvor grønt og fint det var langs autobahn. Mye trær, spesielt bjerketrær. Prestekragen blomstret nå. Da vi passerte grensa til Nederland, var det lett å se at det var ett annet land. Idylliske hus med spisse tak, mye trær her også og spesielt la jeg merke til at det var mye lyng i skjæringen langs veien. Her var også mye bjerketrær, furu og noe gran. Og den første høy var skåret. Trafikken var voldsom. Til tider kork på grunn av vei arbeidde. Så dagen ble lenger enn forventet. 

Eindhoven er Nederlands femte største by etter innbyggertall, med 212 679 innbyggere (2009).
E Philips ble grunnlagt som en lyspærefabrikk i Eindhoven i 1891.Tidlig på 1900-tallet ble industrien videre utviklet med bil- og lastebilfabrikken DAF.


Klarte å gjøre min første tabbe da! Av en merkelig grunn, er tepper og overlaken stappet inn så fast under madrassen at jeg måtte bruke alle krefter jeg hadde for å få en liten åpning å krype under. Med det resultat at når jeg i løpet av natten skulle snu meg, gikk jeg på trynet i gulvet. Jeg våknet på vei ned.!!!

Dag 3. Eindhoven Brugge  – Calais – Dover – Weybridge.
 Utrolig mange lastebiler på veiene. Ifølge vår sjåfør kom dette av at de forskjellige bedrifter, ikke har lager og at  lager er på lastebilene som er på vei til leveinger av gods i alle retninger.
Da tenker jeg, hva hjelper det vi blir tutet ørene fulle av her i landet om redusering av CO2 utslipp.
Det er jo bare å kaste blår i øynene på oss.

Ferja over til Dover, der ble vi servert lunsj som bestod av fish and ships. Ikke å anbefale. Bedre den jeg fikk i Praha. Turen tok 90 minutter. Og så fikk vi se White cliff of Dover.



 Lastebiler kommer fra alle kanter.


Ingen kommentarer:

www.karistrikk.no

Vil også ønske alle til å besøke min nettbutikk.

Ferdige modeller, modeller som kan strikkes på bestilling.

Tilpasset eget ønske og egne mål.


Endel oppskrifter for maskinstrikk med forslag om garn.

Ta kontakt.

Bloggarkiv

Om meg

Bildet mitt
Porsgrunn, Telemark, Norway
Forhandler av Norsy strikkemaskiner og tilbehør.Kurs i maskinstrikk, oppskrifter til strikk på maskin. Designer og produsent av klær laget med strikkemaskiner. Også endel søm. I tillegg forhandler av strikkemaskiner. Lærer bort å bruke strikkemaskiner og å lage sin egen design.